Thursday, September 6, 2007

Puasa di Koleq

Bila hampir tiba Ramadhan aku selalu teringat masa puasa kat koleq. Macam-macam memori bulan Ramadhan masa kat koleq. Ada memori manis ada gak memori yang agak pahit sepanjang Ramadhan kat koleq.

Antara memori manis Ramadhan kat koleq :

Panjut

Aku rasa first time batch kita tgk Form 5 89 buat panjut, ramai antara kita yang pasang angan-angan time kita Form 5 nanti kita akan buat benda yang sama. Masa tu lah baru tau batch kampung kalau time Ramadhan akan buat panjut pastu batch bandar pulak sibuk dgn lampu lip-lap diaorang (garden city of lights la kononnya). Kalau tak silap aku untuk batch kita boleh buat panjut Ramadhan kita ada buat collection batch untuk beli panjut dan barang barang berkaitan. Aku ingat lagi aku pegi kedai hardware kat row BSN tu nak beli panjut dgn barang barang cam kayu, wayar dgn chicken wire (pagar ayam?) untuk sangkut panjut tu. Aku tak ingat aku pegi dgn sapa tapi kitaorang balik dari town angkut barang ni lah.

Bila dah dpt panjut ni yang byk gile bilangannya (aku rasa dekat 200 bijik kita beli) first thing yang kena buat adalah pasang sumbu panjut. Masa tu ramai-ramai pakat pasang panjut kat koridor 7. Ada lagi gambar masa tgh nak pasang sumbu tu, nanti bila sempat aku scan n post kat sini. Bila dah pasang semua sumbu baru lah masa games hours petang tu ramai-ramai pakat buat tempat untuk gantung panjut tu pulak. Masa buat tu pakau batang kayu dgn chicken wire tu. Ada kejadian yang Noque jatuh masa org sibuk buat benda ni. Baca posting aku sebelum ni. Bila dah siap tu nak try lah gantung panjut. Rupanya batang kayu tu tak cukup kuat untuk tampung berat panjut so solution yang difikirkan masa tu pakau grand stand n pakukan je chicken wire tu kat grand stand. Dah settle tempat nak gantung ni pastu ramai ramai pulak isi minyak dlm panjut pastu arrange panjut. Kalau tak silap aku first dah punya panjut kita buat 89 KOLEQ 93. Ada gambar ni Mile yang ambik tak silap aku. Bila dah siap susun, semua cam tak sabar nak light panjut for the first time.

After dinner malam tu agak ramai gak batch kita yang ada kat depan overfloor tu untuk light panjut. Light cepat-cepat pastu semua cam bangga dapat gak meneruskan tradisi Ramadhan batch kampung kat koleq. Bila dah make sure semua panjut dan nyala masing-masing beransur la ke Prep malam. Ada satu benda lagi jadi masa first day kita pasang panjut ni. Masa balik dari Prep malam tu aku tgh jalan dgn Mamaque pastu sampai kat pondok jaga tgk mak aiii api besar gile bukan api panjut dah ni, memang terbakar grand stand tuh. Aku dgn Mamaque terus lah lari sepantas kilat lalu Padang C, Padang Big School nak ke depan overfloor tu. Masa sampai tu aku tak ingat sapa dah ada siap dgn baldi sekali, maybe ahli kadet bomba hehehe. Masa tu baru tau kalau nak isi minyak dlm panjut jgn isi full nanti minyak tumpah leh terbakar. So hari-hari berikut dan seterusnya dah belajar dari kesilapan first night panjut.

Kalau tak silap aku masa batch kita lah budak-budak Pavi first time bikin panjut sendiri. Since panjut yang kita beli banyak lebih diaorag ambik sikit pas tu buat gak panjut sangkut kat court tennis punya pagar. Bagus-bagus jgn ketinggalan meraikan Ramadhan kat Koleq

to be continued

Honque

No comments: